20 Ağustos 2011 Cumartesi

Yolsuzlukla Yargılanan Deniz Feneri Halla Somali İçin Yardım Topluyor


Bir dur diyecek kimse yok mu? 
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın, Somali’ye gerçekleştirdiği ziyaret çerçevesinde dün Kimse Yok mu Derneği’nin sağlık hizmeti vermek için oluşturduğu reviri de gezdiği bildirildi. Erdoğan hafta içinde de Türkiye’nin Kızılay, Diyanet İşleri Başkanlığı ve TİKA başta olmak üzere Kimse Yok Mu, İnsani Yardım Vakfı (İHH) ve Deniz Feneri gibi sivil toplum kuruluşlarınca Somali için bir seferberlik başlatıldığını aktarmıştı. Kamuoyunda tartışmalı bulunan ve bazıları hakkında dava açılan dini çevrelerle ilişkili yardım kuruluşları da meşrulaşma şansı buldu.
PARAVAN ŞİRKETLER Mİ GELİYOR?
Deniz Feneri e.V. davası iddianamesine göre yardım adıyla yolsuzluk yapmanın formülü şöyle bulunmuştu: Yardım paraları ile alınacak malzemeler ya da kurulacak tesisler için paravan şirketten fatura kesmek. Böylece parayı toplayan kişiler kurdukları paravan şirket üzerinden paraları kendi hesaplarına aktarabilmişlerdi. Deniz Feneri e.V. davasında Zahid Akman, Zekeriya Karaman ve arkadaşlarıyla ilgili en önemli iddia kurulan 10’dan fazla paravan şirketle ilgiliydi. Somali’ye yardım yapan kuruluşların bu konuda hangi şirketleri kullanacakları ise bilinmiyor.

100 MİLYON DOLARLIK PAZAR
Somali’de kurulması planlanan hastane vb. tesislerin ise yandaş firmalar tarafından yapılacağı ve böylece bazı sektörlerin hareketleneceği iddia ediliyor. 100 milyon doları aştığı bildirilen yardım kampanyasında toplanana paraların Somali’ye “Al istediğin gibi kullan” diye verilmeyeceği biliniyor. Konuyla ilgili Bianet’e yazan Bülent Kale, Bu, Somali'ye 100 milyon küsur dolarlık mal ve hizmet satılacak demek. Yani, parayı yardımseverler verdi. Şimdi de, yardım kuruluşları bu bütçeyle gerekli yardım malzemelerini ve hizmetleri Türkiye içinden temin edip gönderecek demek. 100 milyon küsur dolarlık bir Ramazan bereketi, piyasada 100 milyon küsur dolarlık bir hareket oluşturuldu demek” diyor.  Devletin yardım konusunu sivil topluma havale etmesiyle birlikte bu tarz tartışmaların da süreceği ortaya çıkmış oldu. 

CHP’li vekil yardımları sordu
CHP Erzincan Milletvekili Muharrem Işık, Başbakan Erdoğan'a Somali'ye yardım toplayan kurum ve kuruluşların yeterince denetlenip denetlenmediğini sordu. Işık şu soruları yöneltti: "Somali'ye Kızılay dışında kaç yardım kuruluşu daha yardım toplamaktadır? Yeni bir Deniz Feneri vakasıyla karşılaşmamak için Somali'ye yardım toplayan diğer kurum ve kuruluşlar yeterince denetlenebilmekte midir? Somali'ye yardım organizasyonunun bir siyasi parti kampanyasına dönüşmüş olması Kızılay bünyesinde bir rahatsızlık yaratmış mıdır? Kızılay Başkanının istifasının arkasında bu ve benzeri nedenler mi vardır? Somali'ye yardım toplayan dernek, kurum ve kuruluşların topladıkları yardım miktarları ne kadardır? Bu miktarlar kamuoyu ile paylaşılacak mıdır? İzin almaksızın 365 gün yardım toplama yetkisine sahip vakıf ve dernekler hangileridir?"

Yardım şova dönüştü
Çağdaş Gazeteciler Derneği (ÇGD) Genel Başkanı Ahmet Abakay, Başbakan Erdoğan’ın Somali ziyaretini propaganda aracına dönüştürdüğünü iddia etti. Abakay, açıklamasında, Erdoğan’ın propaganda amacıyla Somali’ye gittiğini vurgulayarak “Türkiye’de kan gövdeyi götürüyor, savaş çığlıkları atılıyor. Başbakan ise sanatçılarla artistlerle eğlenceye gider gibi Somali’ye gidiyor. Somali’deki açlık elbette ki çok önemli ancak Erdoğan, oraya gitmek yerine yardımcılarından birini gönderebilirdi” dedi. Abakay, Kılıçdaroğlu’nun da gezisini iptal etmesi gerektiğini savundu. 

BARIŞ İNCE/BİRGÜN